09.05.2017 – DLACZEGO KOŃ MNIE NIE LUBI

RANO WYSIEDLIŚMY NA JEDNEJ Z GŁÓWNYCH ULIC SAN AGUSTIN. AUTOBUS BYŁ SPÓŹNIONY. CHCIELIŚMY PODEJŚĆ DO INFORMACJI TURYSTYCZNEJ PO JAKĄŚ MAPĘ. MIAŁAM NAMIARY NA HOSTELE GDZIE MOGLIŚMY EWENTUALNIE SZUKAĆ NOCLEGÓW.
SAN AGUSTIN INTERESOWAŁO NAS, ZE WZGLĘDU NA POZOSTAŁOŚCI ISTNIEJĄCEJ NA TYM TERENIE W OKRESIE OD 500 p.n.e. DO 500 n.e. KULTURY PRZEDINKASKIEJ, O TEJ SAMEJ NAZWIE CO MIASTECZKO.

JEST TU JEDEN Z NAJSŁYNNIEJSZYCH PARKÓW ARCHEOLOGICZNYCH W KOLUMBII. ZNAJDUJĄ SIĘ W NIM NIESPOTYKANE GDZIE INDZIEJ KAMIENNE FIGURY LUDZKIE. BARDZO CHARAKTERYSTYCZNE. MAJĄ RÓŻNE WYMIARY, NIEKIEDY OLBRZYMIE.

IDĄC RANO Z BAGAŻAMI STANOWILIŚMY ŁATWY ŁUP DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY PROWADZĄ BIZNES TURYSTYCZNY. I TAK SIĘ TEŻ STAŁO. ZOSTALIŚMY NAPASTOWANI PRZEZ FACETA, KTÓRY WCIĄGNĄŁ NAS DO SWOJEJ AGENCJI TURYSTYCZNEJ. ROZTOCZYŁ PRZED NAMI WIZJĘ SPĘDZENIA DWÓCH DNI. POKAZYWAŁ MAPĘ TERENU. CO MOŻNA ZOBACZYĆ I ZA ILE. ABY NIE STRACIĆ KLIENTÓW POSZEDŁ NAWET Z PIETRUSZKĄ SZUKAĆ NOCLEGU.

GŁÓWNA ATRAKCJA – OTWARTY DO 16-tej PARK ARCHEOLOGICZNY Z LICZNYMI POSĄGAMI LUDZI I KURHANAMI MA TEŻ MUZEUM. WE WTORKI JEST NIECZYNNY. JAKO, ŻE NIE MOGLIŚMY PÓJŚĆ DO PARKU BO AKURAT BYŁ WTOREK, ZAPROPONOWANO NAM KONNĄ WYCIECZKĘ DO: EL TABLÓN – GDZIE ZNAJDOWAŁO SIĘ KILKA FIGUR; LA CHAQUIRAY, LA PELOTY I EL PURUTAL.

NIE CHCIAŁAM SIĘ ZGODZIĆ NA JAZDĘ KONNO. MIAŁAM ZŁE DOŚWIADCZENIA. PO TAKIEJ JEŹDZIE NA DOMINIKANIE OBIECAŁAM SOBIE, ŻE NIGDY WIĘCEJ. FACET MNIE PRZEKONYWAŁ JAK MÓGŁ. DOŁĄCZYŁ DO TEGO PIETRUSZKA – ACZKOLWIEK, TRZEBA PRZYZNAĆ – MNIEJ EKSPANSYWNIE. WIDAĆ BYŁO, ŻE MA OCHOTĘ NA TE KONIE. TĘ TRASĘ MOŻNA BYŁO POKONAĆ KONNO, PIECHOTĄ (DLA MAJĄCYCH SUPER KONDYCJĘ) ALBO SAMOCHODEM Z NAPĘDEM NA 4 KOŁA.W KOŃCU SIĘ ZGODZIŁAM.

KIEDY DOJECHALIŚMY DO EL TABLÓN ZACZĘŁO PADAĆ. SĄ TAM TRZY PIĘKNIE ZACHOWANE KAMIENNE POSTACI, TAK CHARAKTERYSTYCZNE DLA TEJ KULTURY. FIGURY MIAŁY FORMĘ PROSTOKĄTA Z TWARZAMI O OLBRZYMICH OCZACH, USTAMI PEŁNYMI ZĘBÓW, RĘCE ZŁOŻONE LUB WZDŁUŻ TUŁOWIA. WŁAŚCIWIE NIE WIEM CZY NIE SĄ TO RACZEJ RELIEFY POSTACI W KAMIENNYCH BLOKACH.

LA CHAQUIRA TO PIĘKNE MIEJSCE Z WIDOKIEM NAD RZEKĘ MAGDALENĘ. POZA WIDOKIEM ATRAKCJĘ STANOWIĄ KAMIENNE SKAŁY Z PŁASKORZEŹBĄ KOBIETY BOGINI Z WZNIESIONYMI RĘKAMI DO GÓRY. EKSPRESYJNE.

JAZDA MI NIE SZŁA. KOŃ TO CZUŁ I NIE ZA BARDZO MNIE SŁUCHAŁ, CO DENERWOWAŁO PRZEWODNIKA. MIMO JEGO POUCZEŃ ANI JA, ANI KOŃ NIE DOCHODZILIŚMY ZE SOBĄ DO POROZUMIENIA.

PO DRODZE ZATRZYMALIŚMY SIĘ W DOMOSTWIE A WŁAŚCIWIE W BARZE PROWADZONYM PRZEZ KOLUMBIJSKO-HOLENDERSKĄ PARĘ. MOŻNA BYŁO WYPIĆ KAWĘ, SOKI. HOLENDER HANDLOWAŁ GŁÓWNIE KAWĄ, WYSYŁAJĄC JĄ DO EUROPY.
NAPILIŚMY SIĘ SOKU Z NIEZNANEGO OWOCU, KTÓREGO NAZWY OD RAZU ZAPOMNIAŁAM I POJECHALIŚMY DALEJ.

SAN AGUSTIN – KONNO DO LA PELOTA

KRAJOBRAZY BYŁY PIĘKNE I JAZDA NA KONIU WYDAWAĆ BY SIĘ MOGŁA SPEKTAKULARNA, ALE CO TU DUŻO MÓWIĆ – TA JAZDA BYŁA DLA MNIE UDRĘKĄ. W PEWNYM MOMENCIE KOŃ PIETRUSZKI ODDALIŁ SIĘ, CO MOJĄ SZKAPĘ DOPROWADZIŁO DO TAKIEJ TĘSKNOTY, ŻE PUŚCIŁA SIĘ ZA NIM CWAŁEM. ZROBIŁA TO POTEM JESZCZE RAZ. CUD, ŻE NIE SPADŁAM.

OBEJRZELIŚMY JESZCZE LA PELOTĘ I EL PURUTAL. W PIERWSZYM MIEJSCU NAJCIEKAWSZE BYŁY FIGURY PTAKA I WĘŻA. W DRUGIM KOLOROWANE FIGURY STRZEGŁY WEJŚCIA DO KURHANÓW.

POWRÓT TRWAŁ DOŚĆ DŁUGO, CHOCIAŻ PO PROSTEJ I BRUKOWANEJ DRODZE PO KTÓREJ JEŻDŻĄ SAMOCHODY, CO PŁOSZY KONIE. PRZEWODNIK ZE STRACHU PROWADZIŁ MOJEGO KONIA, KTÓRY I TAK MIAŁ MI ZA ZŁE, ŻE NA NIM JADĘ.

WIECZOREM POSTANOWILIŚMY PÓJŚĆ NA KOLACJĘ DO NAJBARDZIEJ REKOMENDOWANEJ TUTAJ RESTAURACJI O NAZWIE DONDE RICHARD. LEŻY ONA NA OBRZEŻACH MIASTECZKA. TO OKOŁO KILOMETROWA PRZECHADZKA Z HOTELU RAICES W CENTRUM.

KIEDY DOSZLIŚMY OKAZAŁO SIĘ, ŻE PO PIERWSZE WŁAŚNIE KOŃCZYŁA SIĘ KILKUNASTOOSOBOWA PRYWATNA UROCZYSTOŚĆ A PO DRUGIE LOKAL JUŻ SIĘ ZAMYKA. WYCHODZILIŚMY ZAWIEDZENI, ALE GDY WYJAŚNILIŚMY ŻE PRZYSZLIŚMY TU TAKI KAWAŁ DROGI BO SŁYSZELIŚMY O TUTEJSZYM ŚWIETNYM JEDZENIU I SERWISIE, PERSONEL STANĄŁ NA WYSOKOŚCI ZADANIA. ZAPROSZONO NAS DO STOLIKA, DOSTALIŚMY MENU. JEDZENIE BYŁO RZECZYWIŚCIE DOBRE A OBSŁUGA FACHOWA I PRZEMIŁA.